بهنام کریمی ... تصویر

...به این وبلاگ خوش آمدید...

بهنام کریمی ... تصویر

...به این وبلاگ خوش آمدید...

خانواده


تعریف خانواده:

خانواده به گروهی از افراد اطلاق می شود که از طریق ازدواج ، خون و فرزند خواندگی با یکدیگر ارتباط دارند. خانواده به دو صورت شکل می گیرد: الف) خانواده راهیابی ب) خانواده فرزند زایی خانواده راهیابی : خانواده ایست که شخص در آن به دنیا می آید و در آن بر شخص نام می نهند، فرد شخصیت و هویت می پذیرد و اجتماعی می شود. خانواده فرزند زایی: خانواده ایست که دو نفر از خانواده جدا می شوند و تشکیل یک زندگی جدید می دهند و پس از تشکیل زندگی تازه و خانواده جدید ، صاحب فرزند می شوند که این خانواده را فرزند زایی می نامند. آموزش خانواده: طرحی است که براساس آن افراد بزرگسال خانواده‌های تحت پوشش، آموزش‌های لازم در زمینه‌های مسایل بهداشتی، تنظیم خانواده، سوادآموزی، احکام و آموزش‌های قبل از ازدواج را فرا می‌گیرند. تعریف فرهنگ: جامعه شناسان, فرهنگ را مجموعه اى از اندیشه ها و ارزش ها مى دانند به بیان دیگر فرهنگ عناصر زیادى را در سطوح مختلف از جمله عقاید عواطف ارزش ها هدف ها کردارها, تمایلات و اندوخته ها در بر مى گیرد.فرهنگ, مجموعه دانش ها, بینش ها, نگرش ها, منش ها و ارزش هاى یک ملت محسوب مى شود. اجتماع – .اجتماعی: گروهی که برای هدف مشترکی گردهم جمع می شوند – آنچه مربوط به گروهی باشد که باهم زندگی کنند

اهمیت و ضرورت اجرای طرح

.امروزه آسیب های اجتماعی به عنوان یک تهدید جدی سلامت کودکان و نوجوانان را با خطر مواجه ساخته است. رشد شهرنشینی، پیدایش جامعه توده وار یا گسترده، برخورد و تضاد میان هنجارها، از هم پاشیدگی روابط متقابل بین افراد، تأثیر گروه همسال و... توجه به آسیب های اجتماعی را امری اجتناب ناپذیر ساخته است. اگرچه آسیب های اجتماعی می تواند بسیار گسترده باشد لیکن می توان مسائلی از قبیل اعتیاد ، فرار از خانه ، خشونت ، انزوای اجتماعی، ناهنجاری های رفتاری، سرقت و کودک آزاری را از جمله نتایج آسیب های اجتماعی عصر حاضر تلقی کرد. در جامعه امروز ما آسیب های اجتماعی پشت درب منازل کمین کرده و هیچ خانواده ای از این مسئله مصون نیست. و تنها خانواده های منطقی هستند که از این آسیبها در امانند. با توجه به ویژگی های نسل جوان امروز که شامل ریسک پذیر، جستجوگر برای تجربه های جدید ، علاقه مند رفاه های مجازی، مسلط به تکنولوژی، خواهان نشاط و شادی است ، الگوی مناسب رفتار والدین می تواند آیینه تمام قدی برای کودکان ایجاد کند تا در گرداب آسیب های اجتماعی گرفتار نشوند.هشدار نخبگان همواره براین محور بوده که تمرکز بررقابتهای سیاسی می‌تواند سیاستمداران را از توجه به فرهنگ جامعه بازدارد و راه رابرای پیدایش شهروندانی که ازتعادل رفتاری خارج می‌شوند هموار کند که این نیز خود در آینده می‌تواند تهدیدی برای جامعه و نسل‌های آینده باشد. توجه به فرهنگ عمومی و ایجاد اعتماد در مردم نه تنها یک ضرورت که یک نیاز است ونمی‌توان بی‌آنکه فرهنگ جامعه را به استانداردهای مورد قبول ارتقاء داد، انتظار تعادل رفتاری درمیان مردم را داشت. تصور می‌شود یک نوع عدم تناسب بخش‌هایی از جامعه درحال شکل‌گیری است که به یقین اثرات آن در سالهای بعد نمایان خواهد شد. بنابر این دستگاههای متصدی بررسی میزان تعیین شاخصهای مذکور – اگر وجود داشته باشند- باید به فکر حفظ وارتقاء آموزه‌های فرهنگی در جامعه باشند و از رهگذر اتخاذ راهکارهای متعادل‌سازی جامعه و ارتقاء سلامت فرهنگی .جامعه از گسترش رفتارهای نامتعادل جلوگیری کنند

اهداف طرح

هدف کلی: هدف پژوهش حاضر ، آگاهی از تاثیر برنامه آموزش خانواده (مادران) در تغییر نگرش والدین (پیشگیری) و کاهش آسیبهای فرهنگی ـ اجتماعی دانش آموزان اهداف فرعی 2) رفاه اقتصادی خانواده 3) غلبه .برفقر مادی خانواده 4) نابودی بیکاری 5) آگاهی و بینش صحیح والدین 6) شیوه های تربیتی والدین

مراحل اجرای طرح پیشنهادی

آموزش هایی که خانوادها باید برای پیشگیری از آسیب های فرهنگی و اجتماعی یاد بگیرند: _ تربیت دینی کودکان و نوجوانان را از همان ابتدای تولد آغاز کنند. _ از طریق مشاهده، پیگیری پیشرفت تحصیلی و ارزیابی فعالیت های دانش آموز و تشکیل جلسات مشورتی با معلمان و... نقاط قوت فرزندان خود را از لحاظ تحصیلی و اخلاقی اجتماعی شناسایی و نسبت به پرورش و تقویت صحیح آن نقاط قوت اقدام کنند تا بدین وسیله در شکل گرفتن شخصیت فرزند، نقش اساسی و الهی خود را ایفا کنند. _ نقاط ضعف فرزندان را به عنوان یک عیب بزرگ تلقی نکنند و در نظر داشته باشند که همه افراد به طور طبیعی نواقص و نقاط ضعفی دارند و نمی بایست کودکان و نوجوانان را به خاطر نقاط ضعف آنها سرزنش و تحقیر کرد. _ از مقایسه فرزندشان با همسالان در امور علمی و آموزشی جداً اجتناب نمایند _ در جهت تربیت صحیح فرزندان و ترویج عادات مطلوب تربیتی در آنها باید عملاً اقدام کنند نه صرف تذکر و توصیه شفاهی. _ در به کارگیری شیوه های تربیتی، هماهنگ عمل کنند. _ در انتخاب دوستان مناسب برای فرزندانشان نظارت کامل داشته و راهنمای خوبی برای آنان باشند. _ با مدرسه در اجرای روش های صحیح تربیتی و آموزشی همکاری مجدانه داشته باشند. _ الگوی مناسبی برای تربیت صحیح فرزندان خود انتخاب کنند. _ در ضمن اعطای آزادی به فرزندان مراقب رفتار، گفتار، ابتکارات و... آنها باشند زیرا اعطای آزادی بیان و... فرزندان را برای اجتماع فردا آماده می کند و موجب می شود آنان بتوانند ابتکارات و خلاقیت های خود را بروز دهند. _ روابط صحیح و متعادل با فرزندان خود داشته باشند. _ به نیازهای مختلف آنها از جمله نیاز به مهربانی و محبت، استقلال، کمال و خودشکوفایی ، تشویق و قدردانی، امنیت و آسایش خاطر، احساس تعلق داشتن به گروه و احساس هویت توجه نمایند. _ مسئولیت های مناسبی را به فرزندان خود واگذار نمایند و از آنان بخواهند که وظایف خود را به بهترین وجه انجام دهند. _ در انتخاب دوستان مناسب برای فرزندانشان، نظارت کامل داشته و راهنمای خوبی برای آنان باشند. _ امکانات تفریحات سالم را برای کودکان و نوجوانان فراهم نمایند. _ در جهت بالا بردن عزت نفس کودکان و نوجوانان در انجام امور اساسی خانواده و محیط تحصیلی با فرزندان نوجوان خود مشورت نمایند. _ حضور معنوی برای نوجوانان داشته باشند. _ برای اوقات فراغت فرزندان با هماهنگی مدرسه و مشاوران تربیتی برنامه ریزی بهینه نمایند. _ فرزندان را به ورزش و فعالیت های بدنی تشویق کنند زیرا یکی از عوامل ایجاد عزت نفس و و بهبود مناسبات اجتماعی و وضعیت روانی نوجوانان، ورزش و فعالیت های بدنی است. در این میان نقش انجمن اولیا و مربیان با کارکردهای ویژه آن از قبیل تحکیم روابط اجتماعی اعضای خانواده از .طریق آموزش خانواده می تواند مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد

پیش بینی نتایج و کاربردهای عملی اجرای طرح

. کودکان و نوجوانان: 1) به طور صحیح ودینی تربیت می شوند. 2) موقعیت خود را در خانواده مناسب می دانند. 3) با انجام ورزش و فعالیت بدنی عزت نفس پیدا می کنند و مناسبات اجتماعی و وضعیت روحی و روانی بهتری کسب می کنند. 4) از امکانات تفریحی سالم برخوردار می شوند واین برای بالا بردن روحیه معنوی و عاطفی آنها بسیار مناسب است. 5) مسئولیت پذیر می شوند و از عهده ی کارهایی که دارند به خوبی برمی آیند. 6) نقاط قوتشان از لحاظ تحصیلی و اخلاقی واجتماعی شناسی تقویت و پرورش می یابد وبدن وسیله شخصیت بهتری پیدا می کنند. 7) وقتی نقطه ی ضعفی را احساس می کنند آن را عیب بزرگی تلقی نکرده و این باور را دارند که هر فردی به طور طبیعی نواقص و نقاط ضعفی را دارد. 8) از عادت ها و رفتارهای سالم فرهنگی و اجتماعی برخوردار می شوند. 9) دوستان خوبی برای خود انتخاب می کنند. 10) مدرسه را به عنوان خانه ی دوم خود محسوب می کنند واز آن به اندازه ی کافی لذت می برند واین خود باعث یادگیری بهتر آنها می شود. 11) در جامعه .رفتارهای مناسب و متعادل در برخورد با دیگران دارند

منابع

1) مطالعه ی مقاله ی سید شهرام اسدی ( پژوهشگر ) 2) مطالعه ی مقاله ی فیروزه عظیمی 3) مطالعه ی سخنان دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان 4) مطالعه ی پایان نامه ی عیسی کشاورز دانشجوی دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی 5) فرهنگ فارسی دکتر محمد معین http://www.iranpr.org/docs/contact/contact.asp) 1 www.Fars News Agency.com)2 www.classro.blogsky.com/category/cat) 3 www.behzisti.ir) 4 www.aftab.ir) 5 www.aynazvasmael.parsiblog.com) 6 www.mkamali.com) 7 www.navideshahed.com) 8 www.rasekhoon.net) 9 .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد